KIK Cieszyn

Rekolekcje "Na Plachcioku"

W dniach 23 - 25 maja br. odbyły się kolejne rekolekcje dla członków cieszyńskiego KIK-u. Miały one miejsce w nowoczesnym ośrodku rekolekcyjnym znajdującym się na Płachcioku, czyli malowniczej polanie leżącej na zboczu Błotnego w Brennej. Budynek rekolekcyjny stanowi doskonałą bazę dla ćwiczeń duchowych. Cisza, spokój, cudowne widoki na Równicę i Stary Groń, plenerowa droga krzyżowa, piękna kapliczka Matki Boskiej i mnóstwo kwiatów - wszystko to sprzyja oderwaniu się od codziennego zabiegania i skłania do modlitewnej kontemplacji. W samym budynku oprócz części hotelowej i jadalni znajduje się kaplica, sala kominkowa, biblioteka, sala konferencyjna i mnóstwo innych zacisznych miejsc, w których można podumać lub podyskutować.

Rekolekcje prowadził kapelan cieszyńskiego KIK-u, ks. Andrzej Żmudka. Tematyka konferencji dotyczyła Ducha Świętego. Na podstawie wybranych fragmentów Pisma Świętego, zarówno Starego jak i Nowego Testamentu, omówiona została rola Ducha Świętego w dziejach zbawienia ludzkości. Przedstawiono Trzecią Osobę Boską jako Pocieszyciela i budziciela sumień. Szczególną uwagę poświęcono Pięćdziesiątnicy i kierującej roli Ducha Świętego w Kościele.

Oprócz konferencji był czas na modlitwę i medytację. Każdą wolną chwilę wykorzystywaliśmy na wymianę myśli i refleksje. Wielkim duchowym przeżyciem była wspólna droga krzyżowa, w czasie której wspinaliśmy się wąską ścieżką biegnącą stromo wzdłuż lasu naokoło rozległej polany. Był również czas na adorację Najświętszego Sakramentu w rekolekcyjnej kaplicy i na sakrament pokuty.

Piękna pogoda sprzyjała spacerom po okolicy. W sobotę po południu pojechaliśmy do dzielnicy Brenna Lachy, gdzie w kościele św. Melchiora Grodzieckiego, patrona naszego KIK-u, uczestniczyliśmy we mszy świętej. Ten stosunkowo nowy kościół zbudowany został z wielkim entuzjazmem i zaangażowaniem przez miejscowych górali. Swój wkład w budowę świątyni mieli również brenneńscy ewangelicy. Po mszy świętej był jeszcze czas na odwiedzenie zabytkowej góralskiej karczmy na Lachach, mieliśmy okazję podziwiać jej charakterystyczny ludowy wystrój.

Brenna to wieś znana między innymi z działań ekumenicznych inicjowanych przez księdza doktora Józefa Budniaka, proboszcza parafii św. Jana Chrzciciela. Ksiądz Budniak odwiedził nas w naszym rekolekcyjnym ośrodku. Wieczorem przy kominku długo rozmawialiśmy o Kościele i problemach ekumenizmu. Było to dla nas nadzwyczaj inspirujące spotkanie.

Wspólnie przeżyte rekolekcje ubogaciły nas wewnętrznie, umocniły nasze więzi, zainspirowały do dalszych działań. Wspólnotowa modlitwa na łonie przyrody, w oderwaniu od codziennych kłopotów i problemów, jednoczy i dodaje sił, wytwarza harmonię i poczucie spójności z Bogiem i ze światem.